Tämähän on oikea ilon ja onnen päivä. Liikuntasuositukset menivät uusiksi. Nyt joku valoaivo on keksinyt että, hei, kaikki, siis kaikki liikunta on hyödyllistä. Siis onnea rapakuntoinen, eli peilikuva.

Hämmentävää tässä on se, että jos ennen on suositeltu liikkumaan 10 minuuttia kerrallaan, vaipuuko joku epätoivoon koska ei jaksa vaikkapa juosta kuin 8 minuuttia kerrallaan? Toivon mukaan ei.

Uuden suosituksen mukaan jokainen minuutti lasketaan. Toivon mukaan tämä ei ole kenellekään yllätys. Jos ei liiku pätkääkään, jokainen minuutti on plussaa. Jos liikkuu pirusti, on se jokainen lisä minuutti silti plussaa. Elän toivossa, että tämän tajuaa ilman tutkimustakin.

Mitäpä jos ei sitten liiku ollenkaan? Hehe, pitää vain aloittaa. Niin helposti sanottu, joskus niin vaikeasti tehty. Omalla kohdalla se lähti ajatuksesta saada kroppa taas toimimaan. Ja yksinkertaisesti alkoi vituttaa se, että koko ajan särkee johonkin. Ja on se kiva pysyä noiden pienten vauhdissa mukana.

Joten kun kerran nyt kaikki lasketaan, tässähän alkaa itsekin jo näyttää aktiiviselta. Summataan vähän. Duunissa tulee keskimäärin 12k askelta ja karvan alle pari sataa kevyehköä nostoa päivässä. Aamuisin vartin heiluttelu, ja joka toinen ilta joko kuulailu tai kuntopiiri, kestoltaan puolesta tunnista reiluun tuntiin, riippuen vähän fiiliksestä ja levon määrästä. Plus venyttely, jota en laske liikunnaksi, vaan rentoutukseksi.

Miksi sitten vaivautua aloittamaan? Koska se ensimmäinen hyöty kohdistuu pääkoppaan hyvän olon muodossa. Ja kuten tuo suositus muistuttaa, jo pienikin liike on plussaa. Paha puoli hommassa on se, että kun aloittaa riittävän pienesti, alkaa nälkä kasvaa syödessä. Alkaa tehdä mieli liikkua. Kroppa ja pää alkaa vaatia sitä. Ei saatana, parempi olla aloittamatta, sohvalla on paljon mukavampaa. Muutenhan kohta voi joutua toteamaan peilikuvalleen että onnea rapakuntoinen, et ole enää rapakuntoinen.

error0

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *